Rozbudowany kurs dotyczący przeprowadzania wywiadu diagnostycznego w nurcie humanistycznym. Dzięki niemu psycholog będzie potrafił ustalić założenia leczenia, przyczyny występowania danego zaburzenia, rozległości problematyki oraz podjąć decyzje, czy jest możliwość rozpoczęcia procesu leczniczego z danym pacjentem. Często proces leczniczy doprowadza pacjenta/kę do dobrostanu psychicznego a także poprawia stan zdrowia oraz funkcjonowanie społeczne.

Kurs przygotowuje początkujących psychologów do pracy w nurcie humanistycznym. Stosowanie nurtu humanistycznego w kontekście pracy z pacjentem zalecane jest w szczególności w różnych poradniach w tym Poradniach Psychologicznych, Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych oraz Poradniach Zdrowia Psychicznego. Dodatkowo polecamy ten kurs psychologom, którzy chcą po studiach rozpocząć prace z pacjentem i otworzyć swój własny gabinet. W związku z tym, że kurs dotyczy wywiadu diagnostycznego, prowadzenia określonej psychoedukacji oraz terapii psychologicznej kierowany jest on głównie do studentów/tek psychologii oraz psychologów.

Podczas terapii psychologicznej psycholog jest w stanie wyleczyć pacjenta z wszelkich zaburzeń związanych z jego głównymi wartościami życiowymi. Większość pacjentów zgłaszających się do poradni i szukających pomocy oraz porady nie realizuje swoich wartości, bądź nie ma zaspokojonych potrzeb podstawowych. Według badań potrzeby te są często NIEUŚWIADOMIONE. Pacjenci nie są w stanie sami zauważyć czego dokładnie im brakuje. Dlatego jednym z celów procesu leczniczego jest wykrycie przyczyn, które doprowadziły do powstania zaburzeń/pojawienia się problemów oraz ustalenie założeń/celów leczenia. Praca w procesie z pacjentem w nurcie humanistycznych jest kluczowa w szczególności dla tych, którzy mają problemy w relacjach oraz zaspokajaniu własnych potrzeb.

Wielu z pacjentów było zaniedbywanych w dzieciństwie, bądź nie otrzymali oni należytych podstaw od swoich opiekunów dotyczących poprawnego funkcjonowania społecznego. Różnorodność problemów i indywidualność w prowadzeniu procesu leczniczego u pacjentów jest szczegółowo omówiona w całym kursie. Wiele lekcji zawiera w sobie uwagi i sugestie w jaki sposób został rozwiązany dany problem u pacjenta, który generował u niego bardzo wysoki stres oraz utrudniał funkcjonowanie. Każdy pacjent jest inny. Nurt humanistyczny cechuje się indywidualnym podejściem do każdej jednostki.

Często tacy pacjenci mają szeroki zakres problemów od niedostosowania do środowiska pracy, brak umiejętności w komunikacji czy do budowania wspierających relacji. Pojawiają się również trudności w założeniu rodziny oraz adaptacji do oczekiwań społeczności. Mają trudności w odczytywaniu zachowań ludzi oraz w opiece nad dziećmi. Co przekłada się na konflikty oraz słabe więzi w relacjach. Występuje różnorodność problemów.

Psycholog poprzez wykrycie przyczyn i problemów może poprowadzić określoną psychoedukacje oraz terapie psychologiczną ukierunkowaną na zrealizowanie założeń leczenia. Uświadamianie pacjenta i angażowanie go w wybór określonych działań jest kluczowe dla skuteczności całego procesu.

Dzięki temu konflikty zostają całkowicie wygaszone. Wzmacniają się relacje międzyludzkie i pacjent/ka odbudowuje swoje poczucie bezpieczeństwa oraz poczucie własnej wartości co przekłada się na to jak zachowuje się każdego dnia. W przypadku zaburzeń odżywiania zostają one całkowicie zlikwidowane.

Psycholog oprócz struktury wywiadu dowie się również do jakich grup docelowych jest kierowana terapia psychologiczna oraz czym różni się ona od psychoterapii. W środowisku psychologicznym brak dostatecznej wiedzy utrudnia komunikacje i psycholodzy nie rozróżniają tych dwóch procesów co jest błędne i może szkodzić pacjentom. Dlatego warto jest jeśli Państwo mają trudność z rozróżnieniem tych dwóch procesów nauczyć się tego co jest zawarte w tym kursie.

Prof. Abraham Maslow twierdził, że psychoterapia powinna mieć zastosowanie dopiero wtedy gdy zostanie przekroczony określony próg. Najważniejsze są potrzeby podstawowe. Trudno prowadzić proces psychoterapii z pacjentem, który właśnie umiera z głodu, czy wyczerpania. Na ten moment psychoterapia jest zalecana na wyrost każdemu pacjentowi co prowadzi do braku skuteczności procesów i jeszcze większego pogarszania się zdrowia psychicznego pacjenta. Jest ona również zagrożeniem dla pacjentów głodujących, odwodnionych oraz wyczerpanych, ponieważ może doprowadzić ich do śmierci. Błędem jest postrzeganie rzeczywistości w której nie występuje bieda, zachowania autodestrukcyjne oraz problemy z zaspokajaniem podstawowych potrzeb. Wielu pacjentów również żyje w izolacji, wykluczeniu społecznym, a także są ofiarami ostracyzmu i rasizmu. W związku z większa relokacją ludności pojawią się problemy w adaptacji do kultury oraz obyczajów panujących na danym regionie, bądź środowisku. Występuje wiele sprzeczności w wartościach i oczekiwaniach pomiędzy jednostką a społeczeństwem. W związku z tym coraz częściej pojawiają się problemy dotyczące zaburzeń w obrębie tożsamości, czy ustaleniu ścieżki kariery oraz planów na przyszłość.

W wyniku wojen, katastrof oraz inflacji coraz więcej ludzi będzie mierzyć się z tego typu problemami. Ludzie mają problemy z budowaniem relacji międzyludzkich oraz odczytywaniem ich intencji i zachowań, ponieważ większość swojego czasu spędzają z maszynami. Występuje to w szczególności u młodych pokoleń.

Warto również zwrócić uwagę na kształtowanie się destrukcyjnych postaw, wartości i wzorców zachowań u odbiorców przez stały dostęp do niezweryfikowanych informacji i opinii na różnych serwisach w tym social mediach. Są to czynniki ryzyka wzrostu pojawiania się głębokich zaburzeń psychicznych w tym uzależnień, samookaleczeń i występowania zaburzeń osobowości. Terapia psychologiczna sprawia iż płytkie zaburzenia zostają wyleczone i pacjent/ka zmniejszają ryzyko zachorowania na poważne choroby psychiczne.

W związku z tym że nurt humanistyczny cechuje się współpracą oraz empatią w szczególności zapraszamy psychologów, którzy są wrażliwi i widzą siebie w relacji partnerskiej z pacjentem. Pomimo prowadzonej psychoedukacji i zaleceń psycholog nie jest dyrektywny, a działania które ma podjąć pacjent są wspólnie ustalane. Proces leczniczy w nurcie humanistycznym cechuje się dużą autonomią pacjenta oraz wolną wolą. Warto zwrócić uwagę na to iż wiele procesów będzie dotyczyło miłości i przyjaźni.

Zapraszamy do pobrania bezpłatnie koła relacji, które bardzo dobrze się sprawdza podczas pracy w nurcie humanistycznym. Psychoedukacja dotycząca rozwoju człowieka, jego etapów oraz zmian podczas życia dotyczących określonych relacji i ról społecznych jest ważna. Warto nauczyć pacjenta rozróżniać rodzaje relacji. Sieć społeczna oraz jej znaczenie również jest omawiana w kursie.

Wielu pacjentów poszukuje psychologów, którzy prowadzą terapie psychologiczną w tym nurcie. Pomimo tego, że nie jest on zbyt popularny. W szczególności polecamy ten nurt psychologom, którzy pracują z dziećmi, młodzieżą oraz młodymi dorosłymi. Chociaż można go również stosować do innych grup wiekowych np u osób starszych. Wiele też zależy od rodzaju zaburzenia (tj. w przypadku leczenia zespołu przewlekłej żałoby) oraz funkcjonowania mózgu u pacjenta oraz zasobów poznawczych. W kursie można wychwycić również wiele ciekawostek dotyczących tego dlaczego ten nurt nie odniósł takiego sukcesu jak inne nurty oraz jakie błędy popełnili główni przedstawiciele. W kursie oczywiście znajdują się przypadki pacjentów, którzy byli prowadzeni głównie w tym nurcie z lekkimi elementami behawioryzmu oraz psychoedukacją określonych elementów psychologii. Znajdują się w nim również ograniczenia dotyczące stosowania tego nurtu u pacjentów.


Zapraszamy do zapoznania się z programem kursu.

Program kursu

·      Historia nurtu humanistycznego

·      Przedstawiciele nurtu

·      Teorie humanistyczne

·      Teoria motywacji

·      Zachowania wyuczone i niewyuczone

·      Nauka zaspokajania potrzeb

·      Eksperymenty dotyczące deprywacji potrzeb

·      Badania nad ludźmi samorealizującymi się

·      Miłość u ludzi samorealizujących się

·      Badania nad deprywacją seksualną

·      Rozróżnienie frustracja vs konflikt

·      Terapia psychologiczna a psychoterapia

·      Rodzaj relacji i sieć społeczna

·      Maslow i Rogers - ich błędy

·      Cechy procesu

·      Potrzeby podstawowe i wyższe

·      Budowa wywiadu

·      Oczekiwania pacjenta

·      Ustalenie założeń leczenia

·      Ilość wizyt diagnostycznych a prawdopodobieństwo wyleczenia

·      Kilka diagnoz a możliwości wyleczenia

·      Studium przypadku pacjenci wyleczeni: zaburzenia depresyjne, lękowe, psychosomatyczne oraz adaptacyjne

·      Cechy syndromu osobowości 

·      Badania nad korelacją pomiędzy poczuciem własnej wartości a poczuciem bezpieczeństwa.

Naucz się przeprowadzania wywiadu diagnostycznego i ustalania założeń leczenia

Program z podziałem na lekcje:

Lekcja 1

Historia nurtu humanistycznego

Przedstawiciele nurtu

Teorie humanistyczne 

Lekcja 2 

Teoria motywacji

Zachowania wyuczone i niewyuczone

Lekcja 3

Nauka zaspokajania potrzeb

Eksperymenty dotyczące deprywacji potrzeb

Lekcja 4

Badania nad ludźmi samorealizującymi się

Lekcja 5 

Miłość u ludzi samorealizujących się

Badania nad deprywacją seksualną

Rozróżnienie frustracja vs konflikt

Lekcja 6

Terapia psychologiczna a psychoterapia

Rodzaj relacji i sieć społeczna

Lekcja 7

Maslow i Rogers - ich błędy

Lekcja 8

Cechy procesu

Lekcja 9

Potrzeby podstawowe i wyższe

Lekcja 10

Potrzeby podstawowe i wyższe

Lekcja 11

Budowa wywiadu

Lekcja 12

Oczekiwania pacjenta

Lekcja 13

Ustalenie założeń leczenia

Ilość wizyt diagnostycznych a prawdopodobieństwo wyleczenia

Kilka diagnoz a możliwości wyleczenia

Lekcja 14

Studium przypadku pacjenci wyleczeni: zaburzenia depresyjne, lękowe, psychosomatyczne oraz adaptacyjne

Lekcja 15

Studium przypadku pacjenci wyleczeni: zaburzenia depresyjne, lękowe, psychosomatyczne oraz adaptacyjne

Lekcja 16

Cechy syndromu osobowości

Lekcja 17

Badania nad korelacją pomiędzy poczuciem własnej wartości a poczuciem bezpieczeństwa

Certyfikat uczestnictwa w kursie - wzór. Po zakupieniu dostępu do kursu certyfikat zostanie przesłany w pliku PDF.

Kurs składa się z 17 lekcji. Czas liczony jest w minutach:

Lekcja 1 – 52

Lekcja 2 – 25

Lekcja 3 – 58

Lekcja 4 – 43

Lekcja 5 – 60

Lekcja 6 – 40

Lekcja 7 – 28

Lekcja 8 - 35

Lekcja 9 – 39

Lekcja 10 – 24

Lekcja 11 – 25

Lekcja 12 – 10

Lekcja 13 – 37

Lekcja 14 – 21

Lekcja 15 – 39

Lekcja 16 – 27

Lekcja 17 – 10

 

W sumie jest 279 slajdów - 573 minuty czyli 9,5 godziny. Lekcje można w każdym momencie zatrzymać, oglądać kilkukrotnie i do każdej z lekcji można wrócić. Czas dostępu dożywotni – dopóki będzie istnieć firma Naukowa Psychologia. Nieograniczona możliwość zadawania pytań na Społeczności Psychologów Profesjonalistów. Można też zawsze wykupić konsultacje u specjalisty, bądź skorzystać z programu praktyk/stażu.

Procesy lecznicze prowadzone w nurcie humanistycznym mogą trwać od kilku spotkań aż nawet do rocznego procesu. Wiele zależy od możliwości pacjenta, relacji oraz złożoności problematyki. Czasami trudności wynikają z braku zaspokojenia potrzeb w kilku różnych obszarach. Zazwyczaj są to procesy 2-4 miesięczne. Naukowa Psychologia zaprasza do nauczenia się pracy z pacjentem w nurcie humanistycznym w celu jego wyleczenia.


To nie jest psychoterapia tylko terapia psychologiczna ukierunkowana na zaspokojenie potrzeb podstawowych/rozwiązanie problemów, które są przyczyną złego stanu psychicznego/realizowanie głównych wartości życiowych, a także włączenie pacjenta do poprawnego funkcjonowania społecznego. W terapii psychologicznej mogą występować elementy psychoedukacji, czy eksperymenty behawioralne o których wspominam w kursie. Bardzo często też pracuje się na relacjach w tym rodzic-dziecko, dziadek/babcia-wnuczka/wnuczek, mąż-żona, chłopak-dziewczyna, przyjaciółka-przyjaciółka oraz wspiera się procesy nawiązywania przyjaźni oraz budowania bliskich relacji w tym związku miłosnego. U niektórych pacjentów są to procesy mające na celu zadbanie o własne potrzeby podczas opieki nad chorym w tym prawo do snu, czy odpoczynku. Wiele zależy od potrzeb pacjenta, jego wartości życiowych oraz czynników wywołujących dobrostan psychiczny.

Naucz się przeprowadzania wywiadu diagnostycznego i ustalania założeń leczenia

Zapraszamy do podzielenia się opinią

Prowadząca: mgr Katarzyna Garlicka – psycholog humanistyczny i behawiorysta

Aktualnie pracuje w Poradni Psychologicznej. Leczy skutecznie zespół przewlekłej żałoby. Specjalizuje się w zaburzeniach depresyjnych, lękowych, psychosomatycznych oraz adaptacyjnych.

Absolwentka jednolitych studiów magisterskich Uniwersytetu SWPS w Katowicach. Doświadczenie zdobywała: Poradnia Zdrowia Psychicznego w Novum Med, Poradnia Zdrowia Psychicznego w Centrum Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień AL-MED w Wodzisławiu Śląskim, Archidiecezjalnym Domu Hospicyjnym św. Jana Pawła II w Katowicach, SPZOZ Repty – Górnośląskim Centrum Rehabilitacji im. gen. Jerzego Ziętka w Tarnowskich Górach, Fundacji KIS Leonardo i Małopolskim Centrum Profilaktyki w Krakowie.

Kieruje się nurtem humanistycznym opartym na współpracy, empatii, szacunku i poszukiwaniu rozwiązań problemów życiowych dostosowanych do potrzeb pacjentów. Wierzy w to, że pacjent posiada wszelkie zasoby do tego, aby żyć w dobrostanie psychicznym niezależnie od czynników zewnętrznych. Wspiera w procesie dochodzenia do równowagi psychicznej po przeżytych traumach oraz pomaga pokonać blokady psychiczne. Stosuje też eksperymenty behawioralne dostosowane do potrzeb pacjentów.

Newsletter - zapisz się - ruszamy na wiosnę

Rozwijaj się z nami